Passer au contenu

/ Faculté des sciences de l'éducation

Je donne

Rechercher

Amélie Lemieux

Vcard

Professeure agrégée

Faculté des sciences de l'éducation - Département de didactique

Marie-Victorin office E518

amelie.lemieux.1@umontreal.ca

514 343-7584

Postdoctorat de recherche, Centre de recherche en Multilittératies
2018 , Éducation , Université Brock (Canada)

Ph.D.
2018 , Éducation , Université McGill (Canada)

Affiliations

Education Programs

  • Teaching and Education Sciences
  • Teaching and Education Sciences
  • Teaching and Education Sciences
  • Teaching and Education Sciences

Courses

  • DID3210 Didactique de la littérature
  • DID6211 Didactique de la lecture
  • EDU77011 Séminaire de doctorat 1
  • EDU77012 Séminaire de doctorat 1

Expertises

Responsabilities and outreach Expand all Collapse all

Organisation d’événements

Student supervision Expand all Collapse all

Thèses et mémoires dirigés

Research projects Expand all Collapse all

Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante - CRIFPE Projet de recherche au Canada / 2024 - 2031

Lead researcher : Marc André Éthier
Co-researchers : Annie Malo , Joëlle Morrissette , Martial Dembélé , Marie Thériault , Bruno Poellhuber , Cecilia Borges , Francisco A. Loiola , Marie-Odile Magnan , Alexandre Lanoix , Normand Roy , Adriana Morales Perlaza , Geneviève Carpentier , Isabelle Vivegnis , Bruce Maxwell , Lyne Martel , Amélie Lemieux , Rola Koubeissy , Naomie Fournier Dubé , Sylvain Turcotte , Sylvie Beaudoin , Jean-François Desbiens , Stéphane Martineau , François Larose , Liliane Portelance , Christine Couture , David Lefrançois , Enrique Correa Molina , Vincent Boutonnet , François Vincent , Sivane Hirsch , Joséphine Mukamurera , Marc Boutet , Vincent Grenon , Félix Bouvier , Patrick Giroux , Jacques Cherblanc , Catherine Duquette , Judith Émery-Bruneau , Mylène Leroux , Glorya Pellerin , Nancy Lauzon , Sandra Coulombe , Christian Dumais , Virginie Martel , Érick Falardeau , Carole Raby , Simon Collin , Maryse Potvin , Vicky Drapeau , Louis Levasseur , Brigitte Voyer , Diane Leduc , Stéphane Villeneuve , Julia Poyet , Arianne Robichaud , Marie-Andrée Lord , Claudia Gagnon , François Vandercleyen , Claudia Verret , Hélène Duval , France Dufour , Marie-Claude Larouche , Sacha Rose Stoloff , Joane Deneault , Maria Lourdes Lira Gonzales , Pascal Grégoire , Tegwen Gadais , Alain Huot , Anastassis Kozanitis , Priscilla Boyer , Patrick Plante , Sawsen Ahlem Lakhal Chaieb , Thomas Rajotte , Catinca Adriana Stan , Sylvain letscher , Isabelle Carignan , France Gravelle , Serge Gérin-Lajoie , Nathalie Lacelle , Marie-Hélène Hébert , Geneviève Sirois , Aline Niyubahwe , Marina Schwimmer , Anderson Araujo-Oliveira , Nadia Cody , Andréanne Gagné , Philippe Chaubet , Charlaine St-Jean , Mathieu Petit , Daniel Moreau , Nadia Naffi , Chantal Tremblay , Géraldine Heilporn , Audrey Raynault , Marie-Andrée Pelletier , Nicolas Guichon , Jonathan Chevrier , Claire Moreau , Élisabeth Jacob , Marie-Maude Dubuc , Geneviève Messier , Félix Berrigan , Christiane Trottier , Suzanne Guillemette , Andrée Lessard , Monica Boudreau , Julie Beaulieu , Julie Mélançon , Jessy Marin , Ruth Philion , Bernard Wentzel , Raphaël Gani , Salem Amamou , Florent Biao , David Bezeau , Mélissa Bissonnette , Josiane Caron , Emmanuelle Doré , Nathalie Gagnon , Nancy Goyette , Olivier Lemieux , Anne Nadeau , Christophe Point , Catherine Simard , Émilie Tremblay-Wragg , Josée-Anne Gouin , Sylvie Morais , Lionel Roche , Mathieu Thibault , Brice Favier-Ambrosini , Joëlle Duval , Emmanuelle Soucy , Olivia Monfette , Dominic Voyer
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PV129894-(RG) Programme Regroupements stratégiques

Designing for Youth Connection, Community, and Wellbeing through Games: Refocusing the Debate over Youth and Gaming Projet de recherche au Canada / 2023 - 2025

Lead researcher : Amélie Lemieux
Funding sources: CRSH/Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Grant programs: PV152160-Subvention Connexion

Fonds de démarrage - Didactique de la littérature au secondaire Projet de recherche au Canada / 2021 - 2024

Lead researcher : Amélie Lemieux
Funding sources: Université de Montréal
Grant programs: PINTERNE-F.Internes de Recherche - Démarrage en recherche (FDGEN061)

Préparer la jeunesse de demain: Littérature, Instapoésie, et engagement des adolescents au secondaire Projet de recherche à l’international / 2021 - 2023

Lead researcher : Amélie Lemieux
Funding sources: CRSH/Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Grant programs: PV153480-Subventions de développement Savoir

Découverte d'univers narratifs vidéoludiques pour le bien-être des adolescents: Communautés, et processus d'engagement Projet de recherche au Canada / 2021 - 2022

Co-researchers : Amélie Lemieux
Funding sources: CRSH/Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Grant programs: PV152160-Subvention Connexion

Évaluation des programmes de formation en littératie et en arts (COVID-19) Projet de recherche au Canada / 2020 - 2021

Lead researcher : Amélie Lemieux

Avancées en littératie et en recherches sur le mouvement bricoleur Projet de recherche au Canada / 2018 - 2020

Lead researcher : Amélie Lemieux

Publications Expand all Collapse all

Livres

Lemieux, A. (2020). De/constructing literacies: Considerations for engagement. New York, NY: Peter Lang. ISBN : 978-1-4331-5609-0.

White, B., et A. Lemieux (2017). Mapping holistic learning: An introductory guide to aesthetigrams. New York, NY : Peter Lang. ISBN: 978-1-4331-4469-1.

Articles 

Lemieux, A. (2024). “Back then it was only men who worked in these kind of fields”: Observing little sparks through the prism of affect and gender in maker literacies research. Reading Research Quarterly (OnlineFirst), 1-16.

Lemieux, A. (2023). Porosité et didactique de la littérature au secondaire : Didactisation d’une oeuvre théâtrale et de son adaptation filmique pour un réinvestissement poétique en classe de français. La Lettre de l’AiRDF, vol. 72, 69-71.

Lemieux, A.,, et Berthiaume, R. (2023). Sur la notion d’engagement envers la lecture : Constats, angles morts et complexités. Nexus, 3, 58-72.

Lemieux, A., Boyle, L., Simmonds, E., et Rahm, J. (2023). Working towards more socially just futures: Five areas for transdisciplinary literacies research. Literacy, 57(2), 185-197.

Lemieux, A. (2022). Pour une lecture émancipatoire : bell hooksRevue des sciences de l’éducation, 48(1), 1-12.

Lemieux, A., Barton, G., Lewkowich, D., White, B., Gauthier, M.-C., et Beauchamp, F. (2022). InstaPoésie : de l’espace de partage littéraire virtuel à la production de textes poétiques en classe du secondaire. Revue de recherches en littératie médiatique multimodale, 16, 1-20.

Scott, F., Lemieux, A., et K. Johnston (2022). Dis/comforting shelfies: Travelling literacies other-wise in disrupted times. Digital Culture & Education, 14(2), 18-26.

Ferguson, D., et A. Lemieux (2022). B(l)ooming through éclosions: An insight essay on the “Limits of the local”. Journal of Literacy Research, 54(2), 208-215.

Lemieux, A. (2021). M/EDIA/tions: Assises théoriques relatives aux questions d’équité, de diversité, d’inclusion et d’accessibilité (EDIA) pour l’enseignement de la littérature avec le numérique. Revue de recherches en littératie médiatique multimodale, vol. 14, 1-24.

Lemieux, A. (2021). Antidualisms in maker literacies research: Processes, materialities, mappings. Education et didactique, 15(1), 9-21.

Lemieux, A. (2021). What does making produce? Posthuman insights into documenting relationalities in maker education for teachers. Professional Development in Education, 47(2-3), 493-509.

Lemieux, A., et V. Thériault (2021). W(e)aving: When maker literacies and diffraction collide. Studies in the Education of Adults, 1-17. DOI: 10.1080/02660830.2021.1921446

Kumar, A., Brigham, S., Kharbach, M., Downey, A., Lemieux, A., Wells-Hopey, D., Shahidi, M., et Card, A. (2021). Curriculum in international contexts: A complicated conversation. Transnational Curriculum Inquiry, 18(2), 13-38.

Sheridan, M. P., Lemieux, A., Do Nascimento, A., et H.C. Arnseth (2020). Intra-active entanglements: What posthuman and new materialist frameworks can offer the learning sciences. British Journal of Educational Technology, 51(4), 1277-1291. DOI: 10.1111/bjet.12928

Lemieux, A., et J. Rowsell (2020). On the relational autonomy of materials: Entanglements in maker literacies research. Literacy, 54(3), 144-152. DOI: 10.1111/lit.12226

Hawreliak, J., et A. Lemieux (2020). The semiotics of social justice: A multimodal approach to examining social justice issues in videogames. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 41(5), 723-739. DOI: 10.1080/01596306.2020.1769936

Lemieux, A., Smith, A., McLean, C., et J. Rowsell (2020). Visualizing mapping as pedagogy for literacy futures. Journal of Curriculum Theorizing, 35(2), 36-58.

Lemieux, A., et J. Rowsell (2019). Digital technologies and online learning in secondary education (Canada). Bloomsbury Education and Childhood Studies, DOI: 10.5040/9781474209441.0038

Rowsell, J., A. Lemieux, L. Swartz, J. Burkitt, et M. Turcotte (2018). The stuff that heroes are made of: Elastic, sticky, messy literacies in children's transmedial cultures. Language Arts, 96(1), 7-20.

Barton, G., A. Lemieux, et J.-C. Chabanne (2018). Exploring the arts and literacy in curriculum: A cross-cultural comparison of Australia, Canada and France. Australian Art Education, 39(1), 50-68.

Lemieux, A. (2017). In-class film-viewing for empathy development in higher education. Canadian Review of Art Education, 44(1), 64-73. http://crae.mcgill.ca/article/download/9/80

Lemieux, A. (2016). Moments de réception en lecture et en spectature : Le cas d’Incendies au CÉGEP. Revue de recherches en littératie médiatique multimodale (R2LMM), vol. 3, numéro spécial « L’écriture numérique à l’école : nouvelles textualités, nouveaux enjeux ». http://www.litmedmod.ca/moments-de-reception-en-lecture-et-en-spectature-le-cas-dincendies-au-cegep

Lemieux, A., et N. Lacelle (2016a). Mobilizing students’ interpretive resources: A novel take on subjective response in the literature classroom. Language and Literacy, 18(3), 50-68. https://ejournals.library.ualberta.ca/index.php/langandlit/article/view/25652/21025

Lemieux, A., et N. Lacelle (2016b). Approches transactionnelle, subjective, et phénoménologique en didactique de la lecture. Myriades : Revues d’études francophones, 2(1), 14-28. http://cehum.ilch.uminho.pt/myriades/static/volumes/2-2.pdf

Lemieux, A. (2015). Think it through: Fostering aesthetic experiences to raise interest in literature at the high school level. Journal of the Canadian Association for Curriculum Studies, 12(2), 66-93. http://jcacs.journals.yorku.ca/index.php/jcacs/article/view/37301/36029

White, B., et A. Lemieux (2015). Reflecting selves: Pre-service teacher identity development explored through material culture. Learning Landscapes, 9(1), 267-283. http://www.learninglandscapes.ca/images/documents/ll-no17/white.pdf

Chapitres parus dans des ouvrages collectifs

Lemieux, A., et Beaton, E. (2024). Defining artful literacies : Adolescent affects, belonging and cross-sectorial creativity. Dans A. Sinner, P. Osler et B. White (dir.), Art Education in Canadian Museums: Practices in Action (p. 41-52). Intellect.

Giguère, M.-H., Lemieux, A., Arseneau, R., Biao, F. et coll. (2024). Adoption du Projet de loi 23 : Vives inquiétudes pour la qualité de l’enseignement et de la recherche en didactique du français. Dans T. Laferrière, D. Savard, M.-A. Éthier, H. Makdissi, et S. Allaire (dir.), Le PL23 et l’INÉE : Excellence et standardisation en éducation? Réserves et propositions d’universitaires (p. 294-297).

Lemieux, A. (2023). À l’aube de la transmédialité : de l’oeuvre antérieure comme péritexte. Dans E. Deprêtre et G. Duarte (dir.), Péritexte et transmédialité (p. 154-169). Presses universitaires Blaise Pascal.

White, B., Lemieux, A., et Émond, A.-M. (2023). On recruiting aesthetic experience : A trioethnography of the affordances and limitations of teaching (with) the arts and literature in a pandemic year. Dans H. Mreweid, M. Carter, S. Hashem et C. Blake-Amarante (dir.), Making Connections in and through Arts-based Educational Research (p. 53-63). Brill.

Lemieux, A., Johnston, K., et F. Scott. (2022). Attending to our response-abilities: Diff/reading data through pedagogies of the other-wise. Dans C. Lee, C. Bailey, C. Burnett, & J. Rowsell (dir.). Unsettling Literacies: Directions for Literacy Research in Precarious Times (pp. 67-81). Singapour: Springer.

Lemieux, A., et J. Rowsell (2021). Crafting stories and cracking codes in a Canadian elementary school. In C. McLean & J. Rowsell (dir.), Maker Literacies and Maker Identities in the Digital Age: Learning and Playing through Modes and Media (pp. 187-205). New York: Routledge. 

Lemieux, A., et B. White. (2021). Walking with wonder: Attunement to the senses and relationality in photographic inquiry. In H. Mreweid, M.C. Carter & C. Mitchell (dir.), Art as an Agent for Social Change (pp. 97-106). Boston, MA: Brill-Sense. DOI: 10.1163/9789004442870_010

Sinner, A., et A. Lemieux (2021). Maker research: A proposition of thinking-with maker culture as slow scholarship. In H. Stehlíková Babyrádová & B. Rozbořil (dir.), Connection-Contact-Community (pp. 27-49). Prague: Dokořán Publishing.

Lemieux, A., et J. Rowsell (2020). ‘This Documentary Actually Makes Welland Look Good’ : Exploring Posthumanism in a High School Documentary Film Project. In K. Toohey, S. Smythe, D. Dagenais & M. Forte (dir.), Transforming Language and Literacy Education: New Materialism, Posthumanism, and Ontoethics (pp. 120-135). New York: Routledge.

Lemieux, A., et J. Rowsell (2020). Taking a wide-angled view of contemporary digital literacy. In O. Erstad, R. Flewitt, B. Kümmerling-Meibauer, et Í. S. Pires Pereira (dir.), The Routledge Handbook of Digital Literacies in Early Childhood (pp. 453-463). New York: Routledge.

Lemieux, A., C. Burkholder, et J. M. Ribeiro Fonseca (2019). Pedagogies of empathy-building: Canadian and Azorean perspectives of film-viewing in higher education. Dans G. Barton et S. Garvis (dir.), Compassion and Empathy in Educational Contexts (pp. 271-288). Londres : Palgrave Macmillan.

Lemieux, A. (2019). X-Men Apocalypse dans tous ses états : Entre narration transmédia et personnage transmédia. Dans E. Deprêtre et G. Duarte Pernaranda (dir.). Transmédialité, adaptation et bandes dessinées (pp. 245-256). Clermont-Ferrand, France : Presses de l’Université Blaise Pascal.

Additional Information

Browse this profile on: